perjantai 12. maaliskuuta 2010

Viimeinkin auton osto on päätetty

Minulla meni siis monet viikot tämän koneen äärellä etsiessäni mieluista automerkkiä, mieluista kokoa ja malliakin. En ole koskaan elämässäni lukenut niin paljon teknillistä tietoa ja testaustuloksia autoista kuin näinä viikkoina. Meinasin jopa hermostua pahasti, sillä välillä iski stressihormonit jopa öiseen aikaan näiden romujen vuoksi.

Minulla on ollut jotenkin sydämellä jo pitemmän aikaa KIA ceed´ Eco jotain, eli miljöbil meidän kritereillä. Olen seurannut huutokauppoja, myyntilistoja, testejä, koeajoja, ihmisten mielipiteitä, teknistä kehitystä vuosien varrelta jne. Siis mieletön määrä lukemista, mutta ei ainoatakaan autoa lähipiirin ystävillä tai tuttavilla saadakseni sellaista arkista koettua tuttavan tietoa.

Oli siis ainoa tapa enää päästä lähempään tuttavuuteen ainakin koeajaa itse sellainen kapistus. Lähdimme eilen aamulla sellaiselle reissulle päämääränä ajaa heti aamusta sellainen. Tietenkin se demoauto oli jollakin ajettavana ja oli luvattu palauttaa vasta klo 16.00. Oho, ja kello oli vasta aamupäivää.

Menimme katsomaan uuden uutukaisen hallissa, istuimme, vääntelimme niskoja ja ihailimme. Etsimme meille puuttuvia juttuja ja mikä olisi ollut liikaa löytämättä mitään aiheellista sanottavaa. Minä, joka olen melko sähäkkä asioissani, halusin tietää kaiken mahdollisen ja mahdottomankin valmiiksi siinä tapauksessa, että koeajo olisi ainakin minulle mieluinen kokemus. Eli mentiin kai keittiön kautta olohuoneeseen tällä kertaa.

Kävimme toki kokeilemassa muitakin ajoneuvoja välillä ja tulimme välillä iloisiksi, välillä surullisiksi. Minulla oli sellainen sisäinen tuntu, että olisin viikkoja ollut jo raskaana ja odotin mielenkiinnolla sitä koeajoa ja iltapäivää. Matkalla olimme kylläkin tulleet siihen päätökseen monien keskustelujen jälkeen, että ostamme sitten sellaisen vähän isomman eli ei näitä puolikkaita autoja, joita alunperin etsimme. Siis minun mieleiseni alkoi saada tilaa. hi hi

Kello oli viittä vaille neljä kun lähdin koeajolle. Ensi tuntuma oli kiva ja aivan kuin kotiin olisin istunut. En tarvinnut viittä minuuttia ajaa tietäessäni tässä olevan minulle sopivan auton, en voi enää kutsua sitä kopperoksi, sillä tämä on sen verran isompi kuin minun yksikään entinen autoni. Meinasin ettei ukkelin edes tarvitse ajaa, mutta tietenkin hänellä siihen oli oikeus ja niin töröttelimme vielä yhden kiekon hänen kanssaan nautinnolla. - ellen minä pitänyt vauhtikahvasta ja huudellut omia kommenttejani väliin.

Vartin yli neljä kirjoitin jo kauppasopimusta. Ensi perjantaina saamme hakea auton kun siihen on asennettu kaikki mausteet paikoilleen ja minä olen tyhjentänyt meidän pankkitilin sinne vietävää vastiketta varten. Siis vain käsirahasta, ei meillä ole tuollaisia määriä käteistä tietenkään. Mutta auto on uusi, on 7 vuoden takuu, halpa vakuutus, veroton auto, vie vain neljä litraa satasella dieseliä ja on kuusi vaihteinen mm. Siihen sopii molempien lasten tuolit ja vielä kärryt ja vaunut takakonttiin meidän ostosten lisäksi. Tai me voimme itsekin nukahtaa karaoketanssien päälle vaikka autossa ellei enää jakseta ajaa kotiin. hi hi. Niiin ellei raskita camperin kanssa matkailla joka kerta.

Jotenkin tuntuu taas siltä kuin olisin pitkän maratonin juossut ja ollut siinä kärkijoukossa ellen jopa voittajana. Tämä on nyt minulle viides täysin uusi auto ja jonka olen siis ihan itse valinnut saaden vähitellen ukkelin motivoitua mukaan osamaksajaksi, he hehe. Enkä ole vielä yhtään huonoa kauppaa tehnyt elämäni aikana näiden uusien kanssa. Vanhojen kanssa en tiedä kuka voitti ja kuka hävisi, sillä ne eivät ole minun mukanani kauan ehtineen vanhettua silloin aikoinaan.

En tiedä, joudunko omistajana nyt vastaamaan tuon entisen hävittämisestä kaikesta huolimatta. Olen sen ukkelille luvannut kyllä kaikesta vaivasta ja hän saa tehdä ihan mitä haluaa sillä autolla. Jaksoin tinkiä tuon auton arvon eilen kotiin ihan viimeistä "penniä" myöten.
En tiedä olenko koskaan niin tiukkaan kauppoja tehnyt. Olihan minulla jo kaksi muuta tarjousta, joten oli hyvä mennä niiden kanssa tähän kauppaan.

Niin, kai pitäisi kysyä mitä antavat bonuksena jos kerron blogissani mistä autoni ostin, hihiho0. En ala kyllä markkinoimaan mitään, joten olkoon omassa onnessaan. Ehkäpä jo ensi vuonna voin kuulua joukkoon, joka uhkaa hirttaa sen auton keksijät vähintään. Aika aikansa kutakin. Olisi vielä toinenkin hauska tarina kerrottavaksi tältä reissulta, mutta olkoon nyt kertomatta.

Ei kommentteja: